Wat je als digital marketeer over de nieuwe privacywetgeving moet weten - AVG serie: deel 1

De datum staat vast: op 25 mei 2018 treedt de nieuwe privacywetgeving in werking, de 'algemene verordening gegevensbescherming' (AVG) of internationaal bekend als 'general data protection regulation' (GDPR). Vanaf dat moment moeten álle EU lidstaten aan deze privacywetgeving voldoen. De AVG/GDPR wetgeving zorgt voor een aantal wijzigingen in de huidige privacywet. Veel organisaties zijn al een traject gestart om compliant aan deze wetgeving te worden. Welke consequenties heeft het voor jou als marketeer en waar moet je rekening mee houden? Onze Digital Strategist Daan legt het in zijn blog op Marketingfacts uit. 

AVG/GDPR is groter dan marketing alleen

De wetgeving gaat verder dan alleen marketing en speelt in op alle processen waarbij data aan te pas komt. Het is een organisatiebrede uitdaging, waarbij in sommige gevallen een zelfs een Functionaris Gegevensbescherming (FG) of Data Protection Officer (DPO) is aangesteld. In dit artikel gaan wij in op de consequenties van deze wetswijziging voor marketeers. 

In Nederland is de 'Wet bescherming persoonsgegevens' (Wbp) al langere tijd van toepassing. Nu er binnen Europa één gelijke lijn wordt getrokken, moet het gemakkelijker worden om in alle landen compliant te zijn aan deze wetgeving. Voldoe je niet aan de nieuwe richtlijnen? Dan loop je risico op een torenhoge boete die kan oplopen tot 20 miljoen of 4% van de jaaromzet. 

Een marketeer is geen jurist

Centraal in de AVG/GDPR staat dat rechten van individuele personen wiens persoonsgegevens worden verwerkt worden beschermd. Er zijn drie categorieën:

  • Persoonsgegevens
  • Psuedoanonieme data
  • Anonieme data

Meer lezen?

Benieuwd aan welke voorwaarden je moet voldoen om deze regelgeving te handhaven? Lees het complete artikel van Daan op Marketingfacts

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

Ben je benieuwd of jouw business AVG/GDPR-proof is?

Ben je benieuwd of jouw business AVG/GDPR-proof is?

Wij brengen het graag voor je in kaart! Meld je aan voor onze AVG/GDPR audit.

Neem contact op

Klanten over ons

Kevin Roelofs van Shock Media

Wij ervaren de samenwerking met Adwise als zeer prettig! Het team van specialisten heeft verstand van het vak en komen met goede adviezen en oplossingen.

Kevin Roelofs
Shock Media
Review van Shock Media over Shock Media

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL