Wat je als digital marketeer over de AVG/GDPR privacywetgeving moet weten

De datum staat vast: op 25 mei 2018 treedt de nieuwe privacywetgeving in werking, de 'algemene verordening gegevensbescherming' (AVG) of internationaal bekend als 'general data protection regulation' (GDPR). Vanaf dat moment moeten álle EU lidstaten aan deze privacywetgeving voldoen. De AVG/GDPR wetgeving zorgt voor een aantal wijzigingen in de huidige privacywet. Veel organisaties zijn al een traject gestart om compliant aan deze wetgeving te worden. Welke consequenties heeft het voor jou als marketeer en waar moet je rekening mee houden? Onze Digital Strategist Daan legt het in zijn blog op Marketingfacts uit. 

AVG/GDPR is groter dan marketing alleen

De wetgeving gaat verder dan alleen marketing en speelt in op alle processen waarbij data aan te pas komt. Het is een organisatiebrede uitdaging, waarbij in sommige gevallen een zelfs een Functionaris Gegevensbescherming (FG) of Data Protection Officer (DPO) is aangesteld. In dit artikel gaan wij in op de consequenties van deze wetswijziging voor marketeers. 

In Nederland is de 'Wet bescherming persoonsgegevens' (Wbp) al langere tijd van toepassing. Nu er binnen Europa één gelijke lijn wordt getrokken, moet het gemakkelijker worden om in alle landen compliant te zijn aan deze wetgeving. Voldoe je niet aan de nieuwe richtlijnen? Dan loop je risico op een torenhoge boete die kan oplopen tot 20 miljoen of 4% van de jaaromzet. 

Een marketeer is geen jurist

Centraal in de AVG/GDPR staat dat rechten van individuele personen wiens persoonsgegevens worden verwerkt worden beschermd. Er zijn drie categorieën:

  • Persoonsgegevens
  • Psuedoanonieme data
  • Anonieme data

Meer lezen?

Benieuwd aan welke voorwaarden je moet voldoen om deze regelgeving te handhaven? Lees het complete artikel van Daan op Marketingfacts

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

Ben je benieuwd of jouw business AVG/GDPR-proof is?

Ben je benieuwd of jouw business AVG/GDPR-proof is?

Wij brengen het graag voor je in kaart! Meld je aan voor onze AVG/GDPR audit.

Neem contact op

Klanten over ons

Rene van Essen van SBM Bouw- en vastgoedmanagers

Net als in onze filosofie bekijkt Adwise het door de ogen van de eindgebruiker

Rene van Essen
SBM Bouw- en vastgoedmanagers
Review van SBM Bouw- en vastgoedmanagers over SBM Bouw- en vastgoedmanagers

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL