Challenge us
menu

Twitter nu en een jaar geleden, wat is het verschil?

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Voor dit blogbericht hebben wij wederom een onderzoek gedaan met behulp van Social Media Monitoring. Deze keer gaan we het hebben over Twitter. We gaan vorige week maandag, 05 September, vergelijken met maandag 06 September van vorig jaar. Zo krijg je een duidelijk beeld over wat de veranderingen in n jaar tijd zijn geweest voor Twitter in Nederland.

Wat is het verschil in aantal berichten?

Als we beginnen met vergelijken, is het eerste wat opvalt het aantal geposte Tweets. Vorig jaar, waren er namelijk 428.193 berichten geplaatst op Twitter. Dit terwijl er vorige week maandag, 05 September, maarliefst 2.299.596 berichten waren geplaatst. Hieruit kunnen wij concluderen dat Twitter het afgelopen jaar sterk is toegenomen in populariteit. Dit naar aanleiding van de groei die heeft plaatsgevonden in geplaatste berichten van 537%.

De meest besproken onderwerpen

Als we dan kijken naar de Trending Topics, de meest besproken onderwerpen, is het opmerkelijk om te zien dat er op beide maandagen veel is gesproken over de serie Goede Tijden, Slechte Tijden. In beide Tag Clouds komt GTST namelijk naar voren. Maar er zijn ook genoeg verschillen te zien in de ''Tag Clouds'', dit is dan ook begrijpelijk aangezien er vorig jaar andere dingen zijn gebeurt dan op vorige week maandag. Zoals te zien is, is er vorig jaar op 06 September het meest gesproken over Joran van der Sloot. Dit was toen ook volop in het nieuws. Goede Tijden Slechte Tijden was vorige week maandag het meest besproken onderwerp. Zie onderstaande afbeeldingen:

Trending topics 2010

Trending topics maandag 06-09-2010

Trending topics 2011
Trending topics maandag 05-09-2011

Conclusie

Twitter is in Nederland flink gegroeid het afgelopen jaar, maar naast verschillen zijn er ook overeenkomsten: Goede Tijden Slechte Tijden is nog steeds een veelbesproken onderwerp op Twitter.

Deze analyse is uitgevoerd met behulp van de Social Media Monitoring tool Coosto. Adwise Internetmarketing gebruikt dit programma voor uiteenlopende organisaties om op verschillende niveaus (brand, concurrentie en acquisitie) realtime alerts en trendmonitors in te stellen.

We zullen hier vaker vergelijkbare onderzoeken delen. Houd onze blogberichten dus zeker in de gaten! Heb je specifieke vragen over Social Media en de monitoring hiervan, neem dan gerustcontactmet ons op.

Auteur: Rene Nijhuis

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23